Senin, 14 Desember 2009

PENJELASAN TA'ARIF AL-KALAM

Klik carta bergambar diatas

الكلام هو اللفظ المركب المفيد بالوضع

Kalam adalah lafazh yang tersusun, yang lagi memberikan pengertian yang sempurna, serta sengaja disusun”.

* Sebagaimana kita maklumi bahawa al-Kalam yang dimaksudkan diatas adalah “kalam” menurut istilah ahli-ahli Ilmu Nahwu, ini berdasarkan alif lam ( ال) yang terdapat pada al-Kalam (الكلام ). Menurut kitab al-Kawaakib, alif lam tersebut adalah alif lam ‘ahdiyyah dalam ruang rangkup pengkhususan Alif Lam Ahdi Ahz-Dzihni (maksud daripada alim lam ini adalah kalimah yang mengikuti oleh alif lam itu telah ada dalam benak atau pengetahuan seseorang tanpa harus diungkapkan) kerana ia mengantikan daripada mudhoful ilaih yang mahzuf (hilang) takdirnya yaitu الكلام النحويينkalam menurut Ahli-ahli ilmu Nahwu."

- Di dalam contoh yang lain, Seperti ayat al-Quran : إِذْهُمَا فِي الْغَارِ (ketika keduanya berada di gua itu). Maksudnya, semua orang faham dan tahu, bahawa yang dimaksuki oleh kedua orang itu (Rasulullah s.a.w. dan Abu Bakar) adalah di dalam gua Hira.

Maka kesimpulan yang kita maklumi dari al-Kalam diatas adalah kalam menurut ahli-ahli ilmu Nahwu dan topik yang mahu diperbahaskan jugak adalah berkaitan tentang ilmu nahwu bukan ilmu yang lainnya serta kitab yang terdapatnya al-kalam ini adalah kitab nahwu bukan kitab yang lain.


1. Al-Lafazh ialah :

اَلصَّوْتُ الْمُشْتَمِل عَلَى بَعْضِ الْحُرُوْفِ الالهِجَائِيَّةِ التي أولها الألف وآخرها الياء

Ucapan (suara) yang tersusun/ mengandungi dari sebahagian huruf-huruf hijaiyah yang adalah ia di awalnya (huruf hijaiyah) itu alif dan di akhirinya itu dengan huruf ya’.”

Contoh :زَيْدٌ lafaz yang terdiri daripada huruf-huruf hijaiyah “ز ي د ".

Maka kalau suara/bunyi itu tidak tersusun atau mengandungi dari huruf-huruf, adalah ia tidak dinamakan “lafaz” seperti bunyi gendang.

2. Al-Murakkab ialah :

المركب مِنْ كلمتين فأكثر تركيبًا وإسناديًا ما أفاد أم لا.

Ucapan yang terdiri atas dua kata atau lebih secara tarkib isnad, apakah mengandungi manfaat atau tidak. (yang dimaksudkannya adalah asalkan ia tersusun).

Contoh :

1) قَامَ زَيْدٌ (Zaid telah berdiri)

2) زَيْدٌ قَائِمٌ (Bermulanya zaid adalah orang yang berdiri)


3. Al-Mufid ialah:

بأن أفهم معنى يحسن السكوت من المتكلم عليه بحيث لايبقى للسامع انتظار مقيد به.

Ucapan yang memberikan pengertian sehingga pendengar merasa puas dan yang diajak berbicara tidak menunggu kelanjutannya yang bererti”.


4. Bil Wadha’i ialah :

أي مفيد بالقصد وهو أن يقصد المتكلم بما يلفظ به إفادة السامع

Yakni sengaja, yaitu perbicaraan dengan sengaja mengucapkannya (bukan mengigau) supaya pendengar mengerti”.

Yang dimaksudkan dengan بالوضع adalah dengan maksud (kesengajaan), maka tidak termasuk bentuk kalam, jika perkataan orang tidur (mengigau) dan perkataan orang yang lupa (Latah) maka yang kedua demikian tidak juga dikatakan sebagai kalam.

Sebahagian ahli-ahli Nahwu mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan bil wadha’i adalah dengan perantaraan bahasa Arab. Maka tidak termasuk ketegori kalam jika bukan bahasa Arab seperti Turki, Bahasa Barbar dan lain-lainnya.

* Contoh yang memenuhi empat syarat bagi kalam adalah :

١– قَامَ زَيْدٌ ٢– زَيْدٌ قَائِمٌ

Contoh yang pertama tersusun dari fi’il dan fa’il.

Contoh kedua tersusun dari mubtada’ dan khabar. Masing-masing daripada kedua contoh tersebut mengandungi lafazh, murakkab, mufid dan bil Wadha’i . Maka ia dikatakan kalam.


wallahu 'alam

3 komentar:

  1. Saya emmpunyai kitan metode cata membaca kitab kuning sistematis, aplikatif dan evisien bernama MKKT (Musyawarah Kiab Kuning Thoriqoh) dan Manzilah yang membahas nahwu dan shorrof yang langsung bersifat praktek kepafa kitab Fathul Qorib. 2-6 bulan bisa baca Insya Allah !!!!

    BalasHapus
  2. Saya mempunyai kitab metode cara membaca kitab kuning sistematis, aplikatif dan evisien bernama MKKT (Musyawarah Kiab Kuning Thoriqoh) dan Manzilah yang membahas nahwu dan shorrof yang langsung bersifat praktek kepafa kitab Fathul Qorib. 2-6 bulan bisa baca Insya Allah. Hubungi 081999910077 atau email. ibnuamir66@gmail.com

    BalasHapus
  3. الحمد لله القاعدة واضحة

    BalasHapus

Anda Mungkin Menjejakinya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...