Selasa, 22 Desember 2009

KALAM DAN KALIMAT ! APA ITU ?

klik -gambar


وَالْكَلِمَةُ قَوْلٌ مُفْرَدٌ وَهِيَ اِسْمٌ وَفِعْلٌ وَحَرْفٌ جَاءَ لِمَعْنَى

Kalimat adalah sepatah kata. Kalimat (terdiri atas) isim, fi’il atau huruf yang memiliki makna”.

Sebagaimana kita maklumi bahawa kalam dan kalimat terdapat perbezaan diantara keduanya. Al-Kalam sebagaimana yang kita jelaskan terdahulu adalah

lafazh yang tersusun, yang lagi memberikan pengertian yang sempurna, serta sengaja disusun”.


Contoh : زَيْدٌ قَائِمٌ atau قَامَ زَيْدٌ . Masing-masing daripada kedua contoh tersebut mengandungi lafazh, murakkab, mufid dan bil Wadha’i . Maka ia dikatakan kalam. Manakala Kalimat pula adalah sepatah kata (قَوْلٌ مُفْرَدٌ).



Perlu difahami bahawa قَوْل merupakan sesuatu lafazh yang menerangkan diatas makna. Contoh زَيْدٌ .Maka sesuatu yang tidak diterangkan diatas makna, maka ia dikatakan sebagai Lafazh Muhmal (اللفظ المهمل), Contoh دَبْزُ .


Maka دَبْزُ merupakan lafazh kerana ia mengandungi sebahagian daripada huruf-huruf hijaiyyah. Sebagaimana ta’arif lafazh adalah :



اَلصَّوْتُ الْمُشْتَمِل عَلَى بَعْضِ الْحُرُوْفِ الالهِجَائِيَّةِ التي أولها الألف وآخرها الياء

"Ucapan (suara) yang tersusun/ mengandungi dari sebahagian huruf-huruf hijaiyah yang adalah ia di awalnya (huruf hijaiyah) itu alif dan di akhirinya itu dengan huruf ya"

Daripada contoh دَبْزُ diatas ia merupakan lafaz sahaja, yang dikatakan sebagai Lafaz Muhmal, yang tidak mengandungi makna padanya. Maka apa yang difahami bahawa lafazh itu lebih umum daripada Qaul. Kerana Qaul adalah semestinya lafazh, dan lafazh belum tentu dikatakan Qaul dari sebab lafazh lebih umum daripada Qaul.

Dan adapun mengenai, مُفْرَدٌ maka al-faqir akan menjelaskan kemudian hari, kerana penjelasan mengenai مُفْرَد (mufrad) adalah panjang perbahasannya, sebagaimana daripada ta’arif mufrad adalah:

sesuatu yang tidak menerangkan juzuknya atas juzuk maknanya. Seperti contoh رَجُلٌ


Wallahu ‘alam …. Doakan mg dipermudahakan.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar

Anda Mungkin Menjejakinya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...